Universitat Rovira i Virgili

Xarxes i projectes dels que forma part l'ICE

L'ICE és membre de diverses xarxes que col·laboren per millorar la metodologia de la docència a diferents nivells del sistema educatiu.

  • Marco de desarrollo profesional docente del profesorado universitario

L'ICE de la URV és membre de la Xarxa Estatal de Docència Universitària, una organització sense ànim de lucre que pretén ser un lloc de trobada, reflexió i aprenentatge entorn de la qualitat de la docència universitària. La XARXA-U és una associació integrada a la "International Consortium of Educational Development (ICED)", organització que engloba diferents xarxes de prop de 30 països en cinc continents.

Els seus objectius principals són

  • Promoure la comunicació entre els professionals de la docència universitària.
  • Impulsar la formació docent del professorat universitari.
  • Configurar un espai d'intercanvi d'experiències i recursos per a la formació.
  • Afavorir la discussió multidisciplinària sobre docència universitària.
  • Ser un espai per a la discussió i reflexió sobre polítiques universitàries que promoguin qualitat docent.
  • Facilitar la formació permanent dels professionals involucrats en aquest àmbit de coneixement.
  • Editar una publicació periòdica que serveixi com a instrument regular de comunicació i divulgació científica i professional de RED-U.
  • Cooperar amb altres entitats o institucions nacionals i internacionals.

Des de la REDU s'està desenvolupant un marc de qualificació docent, similar a la "UK professional estandards framework," que permeti definir a un bon professor o professora i, conseqüentment, dissenyar processos de formació del professorat d'acord a aquests objectius. Es tracta, doncs, de revisar de manera crítica la cultura docent, impulsant canvis qualitatius en la manera de concebre i practicar la docència, d'acord amb les conclusions de la investigació en educació superior de les últimes dècades; alinear els programes de desenvolupament docent del professorat i els sistemes de qualitat amb una visió estratègica de cap a on hauríem d'anar i com fer-ho; orientar l'avaluació del professorat cap al reconeixement i l'impuls del que té veritable impacte en la qualitat del nostre ensenyament i les nostres titulacions; i reivindicar la docència com un espai de desenvolupament i carrera professional, articulat en profunditat per una visió ben definida de les successives etapes o nivells qualitatius que comporta el seu recorregut.

  • Programa Margalida Comas

El programa Margalida Comas de millora de la docència i l'aprenentatge a la universitat pretén modernitzar i adequar els mètodes docents i d'aprenentatge en l'àmbit de l'educació superior. També preveu la convocatòria d'ajuts a la recerca i innovació educativa a les universitats, a més de la creació d'un programa interuniversitari de formació docent mínima per professors novells. S'han constituït els grups de treball que compten amb representants de les universitats i experts del tema específic en les següents àrees d'anàlisi:

  • Determinació d'indicadors de qualitat docent del professorat universitari;
  • Establiment d'un programa comú de formació inicial del professorat universitari;
  • Bases d'una convocatòria de projectes de recerca i innovació educativa;
  • Creació d'una comunitat virtual per compartir la innovació educativa.
  • Desplegament de la Formació permanent del professorat no universitari de Formació Professional

En col·laboració amb el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya)

L'objecte d'aquest conveni és establir els termes de la col·laboració entre l'Administració de la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d'Ensenyament, i la URV, per a la realització d'activitats de formació permanent dels professionals docents no universitaris de formació professional durant l'any 2018.